حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

سوال – ریشه ی میل ما به گناه چیست؟ چطور می توانیم از گناه دوری کنیم؟
پاسخ ماه شعبان مقدمه ی ماه رمضان است لذا آداب ویژه و دعاهای خاصی دارد. ماه رجب و شعبان ماه پیامبر و اهل بیت است. جوانی به من گفت که من نمی توانم جلوی چشمم را بگیرم و به نامحرم نگاه نکنم. به او گفتم که خودت را جریمه کن. اگر ما بدانیم که دوربین راهنمایی و رانندگی در خیابانی هستند سرعت ماشین را کنترل می کنیم.
آیت الله بروجردی گاهی عصبانی می شد، ایشان نذر کرد که اگر این دفعه عصبانی بشود، خودش را جریمه کند. علی بن یقطین شیعه ای بود که به دستور امام کاظم(ع) در دربار بنی عباس کار می کرد و عامل نفوذی بود. روزی چوپانی نزد او رفت ولی او چوپان را راه نداد. علی بن یقطین برای رفتن به حج، به خانه امام در مدینه رفت تا امام را ببیند ولی امام او را نپذیرفت. امام فرمود که تو چوپان شیعه را نپذیرفتی و من هم تو را نمی پذیرم، برو چوپان را راضی کن. او چوپان را پیدا کرد و گفت که با پایت روی صورت من برو تا غرور من شکسته بشود.
اگر در مجلس خلافی هستید، باید از آن مجلس بیرون بروید و اگر یادتان رفت، هر وقت یادتان آمد از جلسه بیرون بروید. گاهی ما باید جلسه را عوض کنیم یا رفیق ها را عوض کنیم. قرآن می فرماید که حضرت آدم عزم نداشت. فشارهای اقتصادی و جنگ تحمیلی باعث رشد ایران شد. قرآن می فرماید: آنها تصمیم داشتند که ابراهیم را در آتش بیندازند ولی ابراهیم در آتش نسوخت. آمریکا می خواهد که جمهوری اسلامی نباشد.
قرآن می فرماید که اگر کاری بکنید که دشمنان به غیظ (سر رفتن عصبانیت) بیایند این برای شما عمل صالح است. اگر تعداد شرکت کنندگان ما در انتخابات زیاد باشد یغیظ کفر است. وقتی در 22 بهمن راهپیمایی شلوغ باشد، یغیظ آمریکا می شود.
الان می گویند که مگر مراجع و رهبری معصوم هستند که ما باید از آنها پیروی کنیم؟ مگر پزشکان متخصص معصوم هستند؟ خیر ولی حرف هایشان حجت است. ممکن است که پزشک متخصص هم اشتباه کنند و داروی اشتباهی بدهند و فردی بمیرد ولی نمی گویند که آن فرد خودکشی کرد زیرا آن فرد حجت دارد.
مراجع تقلید ما که اکثرا بالای هفتاد و پنج سال را دارند وقتی نزد پزشک متخصص می روند حرف آنها را گوش می دهند. و به آنها اعتراض نمی کنند. ولی گاهی یک پزشک می گوید که چرا باید نماز صبح را دو رکعت بخوانیم یا چرا ...؟ تقلید یعنی رجوع به کارشناس. بعضی ها می گویند که ما از امام زمان(عج) دستور می گیریم یا ... شما چقدر به امام زمان(عج) کمک کرده اید؟ بعضی ها به استخاره تکیه می کنند، استخاره جای مشخصی دارد. فردی می گفت که در خواب حضرت امیر را دیدم که فرمود: فلان مجتهد اعلم است. آیا از این مجتهد می توان تقلید کرد؟ آیا می توان گفت که در خواب ببینیم که پزشک متخصص چه کسی است؟ این کارها احمقانه است. با خواب نمی شود مرجع تقلید را انتخاب کرد. برای هر کاری نمی توان استخاره کرد. مثلا فردی می گفت که برای من استخاره کن که دختر من پسر بدنیا می آورد یا دختر؟ یعنی برای کار خدا استخاره می کند. یکی از علما خواب دید که به او گفتند: به مسجد برو و اولین کسی که می آید به او احترام بگذار. عالم به مسجد رفت و سگی را دید و او را با چوب بیرون کرد. شب بعد خواب دید که به او گفتند چرا او را احترام نکردی و از مسجد بیرون کردی؟ سه شب خواب دید ولی اعتنا نکرد زیرا گفت که سگ نجس است و من نمی توانم او را به مسجد راه بدهم.
گاهی استخاره می کنیم و بد می آید، فرد می گوید: نمی شود یک جوری استخاره کنید که خوب بیاید. اگر ما دست از مرجعیت برداریم به بلا گرفتار می شویم. اگر کسی خمس و زکات ندهد ولی عاشورا میلیونی خرج کند، کارش مورد قبول خدا نیست زیرا خدا می فرماید: خدا از کسانی کار را قبول می کند که تقوا داشته باشد یعنی از محرمات دوری کنند و به واجبات عمل کنند. پس اگر کسی نماز نمی خواند و غیبت هم می کند، روز عاشورا هم خرج می دهد، اینها مورد قبول نیست.
عرفانی مورد قبول است که از فقه بیرون آمده باشد. اگر عارفی فقیه بود حرفش مورد اطمینان است.

پیام نمای شبکه سوم سیما